Sunday, February 13, 2011

..Hanya Jauhari Kenal Manikam..

Semalam, aku berjaya merealisasikan 1 lagi Impian. Hek hek hek. Apakah? Keinginan nak memiliki si 'Solitaire' akhirnya menjadi realiti. Tapi kan..apa yang nak aku share ni bukan pasai cincin itu..tapi..mcm mana nak beli 'Berlian a.k.a Diamond'. Sebelum ni, aku tahu..Berlian tu berlian lah. Ada yang mahal..ada yang murah. Ada yg jernih dan ada yang beso. Tapi semalam selepas lepak hampir sejam kat Habib Jewels (HJ), dapat lak kursus berlian percuma. Hahaha. Aku tanya. "Diamond yang dlm ni ada certificate tak", sambil tunjuk cincin Solitaire yang harga bawah RM2K sebab itu budget Mr. Abe. Tak sangka lak, dengan senang hati dan penuh dengan senyuman, staff HJ yang berbangsa India ni menerangkan secara detail 'What is Diamond' ..fuh..siap carta dr GIA. GIA tu The Gemological Institute of America, klik la link tu for details. Diamond yang ada cert ni di jual dlm cermin kaca lain..tak dok sekali dengan 'diamond commercial'. Diamond commercial ni yang takde cerf tu la. Kenapa nak sangat cert? Untuk pastikan ianya adalah diamond TULEN bang..akakake. One more thing, diamond yang ada cert ni, belum di pasang pada casing cincin. Ni lagi 1 hal..diamond lain harga..casing lain harga. Tapi semalam HJ ada diskaun 50% for casing.

Okek, jom tengok chart ni..


Okek, ni cert diamond ring yang abe belikan untuk aku lak :
..Klik Sini Untuk Belajar Cari BERLIAN..

Lepas tu..compare la dgn chart kat atas..hahaha. Aku pilih yang 'sparkling' with some color..Blue color yang terserlah. Diamond kat pancar 7 warna pelangi..so yang ni biru yang menonjol.

Dalam diamond ni ada nombor series yang kena 'teropong' baru nampak. Mr.Abe cuba gak tengok.tapi tu lah kan..'hanya jauhari yang kenal manikam'..hahhaa. Cino tukang emas tu pun terkebil2 baca. What so ever it is..harga tak yah bagi tau (over budget abe gak..keh keh keh) dan yang penting, tak sama la mcm diamond Chopard Siti Nurhaliza. Abe kata..ni hadiah birthday + anniversary. Hahah..banyak cantik. Look for the value - dia cakap. Cissss!! Tak mau..ni hadiah suka-suka..nnt birthday nak hadiah lain.. ngeee...

Saja kasi BLUR..ngee..
Last sekali..kalau nak beli cincin..rajin2 la bertanyaa..and Terima kasih daun keladi tu Mr.Abe.

2 comments:

Suriati said...

jeless..jelss...betuah badann..dahlah ensem ..bijak..kaya lak tu.huhu

Liza Abd Rahim said...

sapa? Dato K ka tu? ;b
tu la..bertuah siti nurhaliza..kan ateng..ngee..







Authentic Item for sale.
Visit my shop at :
http://cuttheprize.blogspot.com

Enjoy ya!