Saturday, February 26, 2011

..G6PD Defiency..

Sedap kah?

"Ibu...kenapa Danish tak boleh makan Blueberry. Sedap tak Blueberry? Danish nak rasa Blueberry"
Sambil meleleh-leleh air mata, Danish seperti 'sedih yang amat' dia adalah budak G6PD Defiency. Dia tak boleh makan Blueberry, tak boleh makan kacang parang, tak boleh bau ubat gegat dan banyak ubat-ubatan yang dia kena avoid.

Mungkin benda lain dia tak kisah sangat TApI 'Blueberry' adalah kegeraman kanak-kanak sekrang ni kan? Aku sendiri tak penah makan dan tak suka Blueberry wpun aku boleh makan. Aku cuba pujuk Danish - 'Blueberry tak sedap la'. Dia cakap, Uncle Ashraf ckp ada byk rasa. Dia terus menangis mcm orang hilang emak jek. Adeh! Aku ke yang bersalah ni?

Apa akan jadi kalau Danish mkn BlueBerry atau mkn benda2 lain yg dia tak boleh makan ni? Okek..Doktor cakap..air kencing Danish akan bertukar menjadi hitam masa dia buang air kecil kerana sel-sel darah merah dia dah pecah hasil tindak balas drp benda2 yang dia kena avoid tu. Dia boleh pengsan or what so ever yang boleh membahayakan dia. So pada aku..biar lah dia nangis tak makan buah tu drpd aku yang menangis kalau dia jadi apa-apa. Nauzubillah...

ps: now ni kat umah mak.. ;)

4 comments:

ankeljonni said...

adeih..... sabar2lah ye... dugaan...

Liza Abd Rahim said...

dia dah 8 tahun..dulu dia terima apa je saya ckp..now dia dah pandai persoalkan..em..sabar je lah kan?

Suriati said...

aduh kesiannye adik danish aku ni... sedih lak bace ni.. atg xtahu pasl ni..sib baik ade blog ni

Liza Abd Rahim said...

'adik' ya auntie ateng? hehehe.
G6PD ni jrg anak ppn kena..laki je tapi 1 dlm seribu. Pembawanya adalah sang ibu..uuhuhu..







Authentic Item for sale.
Visit my shop at :
http://cuttheprize.blogspot.com

Enjoy ya!