Tuesday, August 09, 2011

..Portable Wifi Hotspot..

Demi Allah..aku sangat2 stress dari tadi. Balik tidur, cuba tenangkan diri (sepatutnya mengaji..tapi dah takleh handle sedih ni)..and balik semula ke opis, cuba buat kerja-kerja terakhir sebelum alih tugas dan argghhh! tak boleh blah. Aku tak dapat terima - 'manipulasi terancang'. Tolak ke tepi semua task. Amik kertas and buat kerja sendiri.

Tahu tak apa tu Portable Wi-fi hotspot (PWH)? Benda ni aku rasa di kesemua smartphone Android 2.3 ke atas dan maybe juga ada pada smartphone handphone2 lain. PWH ini di gunakkan untuk connect handphone ke device lain such as Ipad, Lappy and apa2 gadjet yang ada Wi Fi Connection lah. Tujuan? Tak yah beli broadband banyak2..Maksudnya..kalau handphone kita telah di subscribe dengan data connection..ala - yang kita dok surfing2 guna enpon tu. Make sure bukan connect guna yang mahal tu eh..tu aku tak jamin. Subscribe yang mana2 phone provider offer lah. Macam aku..pakai Celcom : RM38 sebulan - 500mb. Cukup la sekadar nak surfing and kadang2 update blog. So, once dah subscribe kat handphone, korang boleh jadikan handphone ni as wi-fi modem - itu lah dia namanya Portable Wi-fi Hotspot. Maka, tak perlu lah beli banyak2 broadband yang seketul itu.

Jom tengak how to setting (klik picture untuk view yang lebih menyenangkan mata) :

abaikan kertas sebelah kanan tu..tu 'racun' hidup aku now ni..
So, kalau korang nak beli gadjet mcm Ipad 3G + Wifi tu mahal, tapi korang dah ada smartphone dengan function WPH ni..connect je la to handphone tu dengan hanya membeli Ipad and Samsung Tab Wi-Fi sahaja. Kalau ada lappy with wifi connection ..boleh terus connect and belayar.

Atau..boleh juga guna khidmat USB Tethering..same concept.
pst : Huaa..cuba gembirakan diri dengan merepek-merepek mcm ni..TAPI.. i need a shoulder to cry .. :(

Renungan :
Siapalah SMARTPHONE tanpa DATA CONNECTION - Apapun tak boleh..



1 comment:

Anonymous said...

salam....ble tnya??? klu guna hotspot ni da pembayaran x??? or free???







Authentic Item for sale.
Visit my shop at :
http://cuttheprize.blogspot.com

Enjoy ya!