Sunday, August 28, 2011

...Ayok, dah nak raya..

Hello. Hah! esok last puasa. Huhhu....emm. baru lepas berbuka puasa. Malam ni malam ke 29. Duduk umah mak, memang la tak berapa nak ada apa-apa nak aku kerjakan. Abis2 hidang lauk, basuh pinggang..hek hek hek. Tapi tadi dah mula oppss Raya1..apa dia? Buka daun palas jek. Danish ngn Dania tolong, so senang kerja aku. Lepas buat opss ketupat, Danish tolong babah dan uncle Am dia pasang sarung kusyen dan Dania? Terus lena..penat la tu..

Lawa tak Danish buat ibu? - Danish..
Akviti buka daun palas ni agak miang kan? Sebab di ada bebulu. Mula-mula aku dan anak2 ceraikan daun ikut ruas, lps tu Danish ngn Dania tukang potong depan daun lepas tu Dania buka daun, aku dan Danish anyam. Danish dah ada skill anyam ketupat. Yay! Senang lagi kerja aku. So..dapat 66 biji kelonsong ketupat palas. Tak sabarnya nak makan...tapi..kena tunggu malam esok. Ada takbir dari rumah ke rumah.

Sepupu sepapat bergumbira..
Malam semalam bebudak ni layan main bunga api. Sapa punya kerja? Babah mereka yang belikan. Sapa la jual bunga apa ni..dah la masuk angin..mcm-mcm cara la manusia ni nak buat duit sekrang kan. Bunga api dah masuk angin, memang la ON/OFF - kejap nyala, kejap padam. Aku join gak main...
Bendera depan umah abah..semangat tak?
Selain nak raya, Malaysia pulak akan sambutan kemerdekaan yang ke- 54. Salam merdeka buat semua. Isu Mat Sabu buat lawak tu..biarlah dia. Allah ada..suka hati dia lah nak cakap apa.Tah apa yang ada dlm kepala orang politik ni pun aku tak tau.

Renungan :
Jadilah kawan yang sentiasa menenami dalam apa jua situasi - bukan hanya ketika memerlukan. Jadilah kawan yang sentiasa memberi pertolongan dan kasih sayang walaupun dengan hanya kata-kata nasihat dan perasang.


No comments:







Authentic Item for sale.
Visit my shop at :
http://cuttheprize.blogspot.com

Enjoy ya!