Wednesday, August 10, 2011

..Lu Apahal? ..

Orang kata, kalau ada masalah, jangan pendam dan cari lah kawan yang boleh mendengar dan memberi nasihat wpun hanya dengan sekadar berkata 'Sabar ya..Semoga Allah tunjuk jalan.' Style aku..pendam dulu, fikir baik buruk apa yang jadi dan cuba simpan selagi boleh serta berdoa pada Yang Esa. Tapi aku hanya manusia biasa dan berdepan dgn situasi yang sama, buat aku tak betah diam tak berkata-kata. Dan kalau aku nak bercerita pun, hanya kepada orang yang aku percaya dan yang aku rasa kenal aku. Tujuan aku bercerita..bukan nak suruh backing kata 'OK..aku tak salah ..dia yang salah'. Tapi sekadar meluah rasa dan sebagai kawan..pasti ada nasihat wpun sebaris ayat, kan? Dalam semua masalah-masalah yang aku hadapi..aku tak pernah kata aku tak salah atau aku tak pernah suruh orang yang nasihatkan aku ckp aku betul. Tahu apa tujuan luah dan nasihat? Selain kawan, kita mesti selalu harapkan orang yang paling dekat dan paling kita sayang, dengar luahan kita dan kemudian beri kata-kata semangat..kan?


Life is Fun..Smile!
Kalau baca blog ni rasa macam 'Pehal la perempuan ni..asyik sedih jek' or 'apa sal? mcm di landa ribut taufan jek?' . Kalau soalan pun dah macam tu..rasa-rasa aku nak kongsi ke masalah yang ada? Rasa tambah semput aku lagi nanti dah la (Ya...aku memang tgh semput ni!) . Atau lepas tanya and kemudian mark aku as orang yg bersalah dan lepas tu cakap No Komen..em, baik jgn mulakan ..jangan tambah garam atas luka aku. Cuba fikir, nak-nak yang bercakap mcm ni orang yang kita rasa..boleh tolong kita. Sadis tak?

Tapi korang tahu tak..baca pelik2 kat blog aku ..jangan lah bayangkan kerja aku menangis or masam je 24 jam..hehehe..aku dah dewasa OK..sekadar melepaskan geram je lah kat sini..Aku masih boleh bergelak gumbira bersama-sama kawan2 yang sentiasa ada di sisi.. dan yang paling aku ada famili yang sangat2 memahami.

Renungan :
Senyum Itu Sedekah..Smile!


2 comments:

Fazrol Bin Che Isa said...

Liza,

Aku nak komen pada renungan.

bukan sedekah, tapi hadiah.

pernah berlaku dalam perjalansn Nabi SAW, berhenti di satu daerah; seorang hamba telah datang membawa makanan dan mempersembahkan kepada nabi dan sahabat. Lalu hamba tersebut berkata, ini adalah sedekah dari tuanku. Lalu nabi mencela pemberian tersebut. Keesokan harinya perkara yang sama berlaku, lau hamba tadi berkata. Terimalah hadiah dari tuanku. Kemudian Nabi SAW berkata "Hidangkan pada para sahabatku"

nanti aku nak buat entri pasal ni lah dalam blog aku!

Liza Abd Rahim said...

Fazrol..
ohh..term tu termasuk jugak untuk senyum ya? memang tahu..sedekah dan hadiah dua benda yg berbeza. Semua orang layak terima hadiah, tappi tak semua org layak terima sedekah..kan?

Apapun, thanks betulkan. Ok, nnt saya p blog awak baca .. :)







Authentic Item for sale.
Visit my shop at :
http://cuttheprize.blogspot.com

Enjoy ya!