Tuesday, June 14, 2011

..Kalau ibu tak pandai - how (?)..

Dah lama jadi ibu? Alhamdulillah..sejak Danish di lahirkan, dah 8 tahun lebih aku bergelar 'IBU'. Walaupun Danish bukan lah kandungan pertama - aku keguguran 1st kehamilan namun, dia lah yang memberi aku gelaran IBU ni. Semakin hari, Danish dan Dania semakin membesar dan semakin hari, mereka membesar dengan penuh tanda tanya - Apa? Kenapa? Mengapa? Yang Mana? Di mana?

Doa Ibu - Jadi anak-anak yang berguna kepada semua..tak pandai sgt pun takpe, janji rajin cari ilmu utk bekalan kita sekeluarga.
Em..penat? Entah lah..kadang-kadang, bila terlalu banyak soalan yang masuk dalam telinga dan kadang-kadang aku sendiri tak mampu nak menjawabnya, terasa 'kosong' lah juga. Macam mana kalau aku memang tak pandai? Macam mana kalau dulu-dulu, aku belajar tak habis..dan now aku ada anak. Apa yang aku nak jawab? Atau anak-anak aku yang terlebih bertanya tak seiring dengan usia? Atau, walaupun aku ada sijil belajar tinggi-tinggi..tapi aku tak gemar nak membaca atau tak ambil tahu hal dunia atau pun akhirat.. Tentu anak-anak aku akan dapat jawapan yang sesat..kan? Atau..macam mana kalau aku hanya menjadi ibu yang cakap tak serupa bikin. Marah anak itu ini..tapi aku sendiri yang hanyut ke laut tak bertepi..huhuhu..sadis! Tapi, jangan risau kalau anak-anak buat silap..kerana kesilapan adalah pengajaran dan pengajaran adalah pengalaman yang paling berharga..tak mungkin boleh di jual beli dan tak mungkin berulang2 terjadi. Manusia kan?

Apapun, syukur..walaupun aku tak berapa nak pandai atau sebenarnya anak-anak aku lagi pandai dari aku (korang caya tak..Danish lagi terra tgk Peta dunia dari aku..nggggeee), aku ada Abe yang boleh aku 'past'kan kalau aku tak pandai nak menjawab. Kadang-kadang terasa kerdil juga bila Dania berkata 'Apa la ibu ni..semua pun tak tahu' hehehe..terpukul tak? Takpe..berlagak pandai kadang-kadang boleh buat kita nampak macam Luncai. Mahu? Saya tak mahu...

Kadang-kadang, bila tiba time nak periksa, aku selalu tanya Danish - 'Kali ni nak dapat nombor berapa pula'..periksa bulanan 2 bulan lepas, dia hanya dapat No 4. Kalau kena soal macam ni..dia akan tanya aku balik 'Ibu dulu dapat nombor beraapa?' hahahahamik. Sib baik lah Ibu dalam golongan bijak tapi tak berapa nak bistari gak masa sekolah ..'boleh la' nak jadikan sedikit motivasi untuk anak-anak. Tapi, babah la terbaik..follow babah sudah..

 <> 
Aku sebenarnya ibu yang garang..tapi anak-anak tetap kata 'Danish ngn Dania sayang ibu'.. emm..mereka segala2nya buat aku.
 Tak mahu kalah dengan anak-anak? Maka..rajinlah membaca walaupun hanya membaca melalui internet. Blog ke..tanya CikGoogle ke..janji 'membaca'. Lucky aku boleh main Chess and pernah jadi juara susun puzzle..cuba bayangkan kalau anak kita ajak 'Ibu jom main chess' atau 'Ibu, ajar Dania susun puzzle ni' ..apa nak buek? Tengokkan je ke? Hak hak hak..Ini bukan kayu pengukur..ini sekadar renungan..


Renungan buat hari ini :

“Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakanya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikaNya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.” (QS Al-Hadid ; 22-23)


Sumber: Jangan Tangisi Apa Yang Bukan Milik Kita | Paradigma MUKMIN

2 comments:

ankeljonni said...

oooooooooo... ibu yg garang upernyaaaaaaa...


kehkehkeh

Liza Abd Rahim said...

garang tapi sayang..huk huk huk..







Authentic Item for sale.
Visit my shop at :
http://cuttheprize.blogspot.com

Enjoy ya!