Wednesday, July 13, 2011

..KPI Baru Ibu..

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, hari ni masuk hari ke 10 aku ganti puasa. Uit! Banyaknyaa..kan? Ada lagi berapa hari? Hek hek hek..biar lah rahsia. TAPI bukan sebab ponteng puasa ya aku kena ganti puasa ni - dah memang di tetapkan di lut mahfuz, mcm ni lah lebih kurang penggantian puasa aku hampir setiap tahun lepas bergelar 'wanita sejati'. Dalam aku puasa ni, aku still turun netball petang-petang..semalam sempat main 5 minit..lepas tu rasa nak kojol..hehehee. Em..tgh menanti azan yang akan di laungkan bila-bila masa je dari sekarang, so, update blog kejap.


'Ibu..nanti Mimi dah kawin, Mimi boleh tinggal lagi dengan ibu kan? Mimi tak nak duduk rumah lain..Mimi Sayang Ibu
Sangat 'Touching' kan? Ye la tu..sok bercinta je lupa ibu? :b (Nauzubillah) . Sayang Mimi Juga..Sayang Ketat-ketat.
Em..apa ada dalam kepala now ni? Aku tengah fikir KPI baru bulan 8 ni..but not KPI kerja lah...ni KPI - 'how to teach Dania Berpuasa.' Dania tak macam Danish - agak sangat manja and dia fikir pun tak berapa nak jauh. Dalam erti kata lain - Belum Matured  sangat lah. Bukan lah matured mcm orang tua..tapi not enough matured untuk aku ajar 'what is fasting and how to start'. Danish dah mula puasa seawal umur 5 tahun..alhamdulillah. Aku pun dulu dah mula belajar puasa dalam usia ni. Macam mana nak buat kalau Dania akan merengek2 nak buka puasa nanti? Sebenarnya, Dania dah mula minta nak ikut aku dan abang dia puasa ganti ni..tapi aku tak bagi..kesian lak tengok budak comel tu tahan lapar nanti. Heheheh...Eh, Danish ganti puasa dia yang tertinggal 4 hari last year sebab demam. Walaupun aku cakap, tak yah la ganti..kecik lagi, dia still nak buat..alhamdulillah, tinggal sehari je lagi dia nak kena ganti puasa. Semoga amalan baik Danish berkekalan hingga ke akhira hayat dia. Risau gak..kecik-kecik semua nak buat..nak jaga..nanti dah besar? Emm..berdoa je lah kan?

So, how to teach Dania ni? Kasi upah? Tell her why Allah asked Muslim to puasa? Cerita pasai ganjaran puasa? Kenapa tak boleh makan? Atau...paksa jek? Hahaha..aje gila. Danish pun biasanya 1st day puasa akan melepek tak bermaya - tapi lama-lama OK. Em..Camno ni? Aku dulu pun mak kasi upah singgit sehari kalau puasa...tapi tak pratikal la upah duit ni..sebab hari-hari pun dia org dapat duit sekolah. Janji belikan mainan atau beli baju raya lawa-lawa? Kalau tak puasa pun, kena beli kan juga. Emm...penin. Tak apa lah..kita tunggu Ramadhan..and kita cuba buat pelan-pelan OK. Ni la padahnya bila 'kakak takde adik lagi' - manjanya Ya Rabbi.

Renungan :
'Membesarkan dan menjaga seorang anak perempuan adalah lebih sukar daripada menjaga sekandang lembu'



pst : Entry semalam bukan lah entry meroyan..itu entry tentang kepastian yang sedang aku alami now ni..
(menjawab soalan LPN - Mr. Abe )

No comments:







Authentic Item for sale.
Visit my shop at :
http://cuttheprize.blogspot.com

Enjoy ya!