Monday, July 04, 2011

..Bersin Itu Nikmat (?)..

Menanti Subuh selepas bersahur. Memulakan kewajiban yang tertunggak kerana terlupa Ramadhan bakal menjelma. Semoga di permudahkanNya walapun badan tak berapa sempurna kesihatannya.Kata orang, sakit itu penghapus dosa dan bersin itu, ada banyak hikmahnya.

Adab bersin.

Rasulullah SAW bersabda :

Apabila seseorang di antara kamu bersin, hendaklah mengucapkan:
الْحَمْدُ لِلَّهِ
(Segala puji bagi Allah)

Lantas saudara atau temannya mengucapkan:
يَرْحَمُكَ اللهُ
(Semoga Allah memberi rahmat kepadaMu)

Bila teman atau saudaranya mengucapkan demikian, bacalah:

يَهْدِيْكُمُ اللهُ وَيُصْلِحُ بَالَكُمْ
(Semoga Allah memberi petunjuk kepadamu dan memperbaiki keadaanmu)

Subhanallah. Sungguh indah ajaran Islam. Ianya benar-benar menggambarkan tatacara kehidupan seorang islam yang keseluruhan waktu dan situasinya penuh dengan lafaz-lafaz kesyukuran dan pengharapan seorang hamba kepada khaliqnya.

Bersin secara saintifiknya bertindak menghilangkan bahan iritasi serta kotoran dari hidung. Maka sudah sewajarnya untuk kita melafazkan syukur kepada Allah SWT sebagai tanda terimakasih kita kepada Allah yang telah menyelamatkan kita dari sesuatu yang memudaratkan.

Lafaz-lafaz doa ini pula benar-benar mengandungi hikmah yang mengikat antara sesama muslim. Bahkan ia turut menyebarkan makna cinta dan kasihsayang antara manusia. Ia merupakan nuansa yang tersendiri bagi sebuah kehidupan yang mendorong mengutamakan kebaikan serta menghalau kesengsaraan dari kehidupan bermasyarakat. Ia malah menghilangkan egoisme individu terhadap kedengkian dan kebencian dan ia turut membatalkan aqidah jahiliyah yang menganggap bersin itu sebagai sesuatu yang sial.

Semoga dapat kita sama-sama mengamalkan doa ini.

Wallahua’lam.

Baca lagi : Klinik Ummi

Semalam lepas tengok adik yang accident motor kat Puchong, terus aku ke Klinik Suraya kat situ. Dapat la ubat-ubatan yang di perlukan. Ubat selesema yang doktor bagi, MasyaAllah, super duper buat aku mengantuk. Makan ubat kul 8.30 pm, kul 9.30 pm aku dah 'wengg', gila babaii punya takleh bukak mata. Cuba bertahan sampai kul 11 pm dengan beberapa kali terlelap atas sofa, last-last surrender, terus masuk bilik and lena..ZzZZzzZ.. Hari ni tak tau la apa nak jadi sebab baru lepas telan ubat ni tadi. Ok la, sudah azan subuh..tata!

Renungan :
Yang perlu Anda tahu tentang bersin yaitu kecepatan udara saat Anda bersin mencapai 166 kilometer per jam. Lalu saat bersih Anda akan mengeluarkan sampai 100.000 butiran kecil lendir dan mikro organisme. Itu sebabnya, saat bersin sebaiknya Anda menutupi hidung dan mulut Anda karena dapat membahayakan orang lain.



2 comments:

Suriati said...

wahh lamenye sy tak buke blog lizasukamenaip ni.... rendu same ini blog..haha...


itula hikmah yg telah di anugerah kpd kkte...Terima Kasih Ya Allah...

Liza Abd Rahim said...

bz bebeno la ni ek? xpe ateng..blog ni pun suka suki utk diri sendiri.. :)







Authentic Item for sale.
Visit my shop at :
http://cuttheprize.blogspot.com

Enjoy ya!