Monday, July 11, 2011

..Ketika Mereka Tidur Lena..

Cuba mengimbau zaman kanak-kanak, pukul berapa aku tidur ya? Ya Allah, serius dah tak ingat. Rasanya paling lewat pukul 10 malam - ni zaman sekolah rendah lah. Apa yang ada dalam memori - petang kena balik main sebelum jam 7pm, mandi, makan, mengaji,buat kerja sekolah/belajar dan sempat tengok TV sekejap. Aku macam Danish, suka buat homework kat sekolah sebab balik dah boleh rehat. Sangat jarang tengok Danish buat kerja sekolah kat rumah..semuanya dia siapkan kat sekolah. Sebab dia ada target - balik sekolah nak main bola kat bawah. Aku dah memang biar kan anak-anak bergaul dengan kawan-kawan. Biar lah..masa ni lah mereka nak belajar dan tengok dunia. Cuma, pukul 7pm mesti balik, kalau tak, sila duduk luar. Alhamdulillah, mereka dengar kata dan kalau terlajak balik lewat sikit - denda tetap denda. Aku pesan, kalau ibu dah bagi main, balik jangan nak buat muka seposen and bagi banyak alasan itu ini penat bagai sebab diri sendiri yang nak pilih nak pergi main. Pukul 9 pm, biasanya anak-anak aku dah kena masuk tidur kecuali ada benda-benda terhalang la.

'Kenapa Danish ngn adik kena tidur awal ibu?'
'Supaya cukup tidur dan boleh bangun awal..budak-budak kena cukup tidur'
'Kawan-kawan Danish boleh je tidur lambat'
'Kenapa nak ikut orang? Nanti kalau dalam kelas mengantuk, tak boleh belajar, kawan-kawan Danish tu ke nak tolong belajarkan untuk Danish dan adik?'
'Ye la..ok la..baik lah'

Ni antara soalan yang sering di tanya oleh anak-anak bila time dah nak tunjuk jam 9 malam. Kadang-kadang Danish minta gak 'pelepasan' tidur lambat sikit sebab nak layan TVIQ. Tengok la mood aku lak..kadang-kadang OK..kadang2 'Jangan harap'. Ada orang tanya, mcm mana ajar anak tidur awal? Huhu..aku takde jawapan. Ni kena tanya Mr. Abe. Seingat aku, masa aku 'di paksa' ke Kem Nadi tahun bila tah..aku terpaksa tinggal anak-anak pada Abe. Di situ lah segala-galanya bermula. Lepas 4 hari 3 malam..anak-anak dah tidur awal. Camno? Tak tahu..dia just cakap, suruh je la tidur.

Tidur kat rumah mak, kami tidur satu bilik..happy betul dia orang dapat tidur sekali walaupun tak sekatil.
Penah tatap wajah anak masa mereka tidur lena tak? Cuba lah buat..sejuk je rasa. Orang kata, masa mereka tidur ni lah kita elok bagi nasihat and cakap apa yang kita nak cakap. Danish dan Dania, sebelum tidur, mesti nak salam aku dan Abe dan minta peluk cium. Aku lak..lagi suka cium dia orang masa tidur terutamanya Dania..mcm mana lah dia besar nanti kan? Kadang-kadang aku cuba gak sembang ngn dia orang dia orang tengah lena. Danish biasanya memang tidur takde reaksi tapi Dania, kadang-kadang dia bagi response - cukup sekadar dengan angguk kepala. Hahaha..perempuan kan? Tidur tak pernah lena sepenuhnya. Nanti bangun pagi dia akan tanya 'Malam tadi, ibu cium Dania kan?' See..sungguh alert wahai si anak Hawa. Aku sendiri tak tahu apa hasil daripada buat ini semua..lagipun mereka masih kecil untuk di tafsirkan baik buruk atau apa yang mereka akan jadi. Cuma berdoa..Ya Allah..Lindungi dan jadikan la mereka anak-anak yang soleh dan solehah. Takut kan fikir masa depan..aku sendiri, mak abah dah besarkan dengan baik..TAPI kenapa aku jadi mcm ni? Emm..

Ok, jom baca ni dari Pa & Ma :

9 rahsia tidur si manja
Sebelum anak anda melabuhkan tubuh di atas katil di malam hari, dia seharusnya diajar tentang beberapa panduan atau adab penting sebelum melelapkan mata.
Tidur yang sempurna bukan sahaja dapat menyegarkan tubuh ketika bangun tidur keesokan harinya, malah turut membantu dia menjadi seorang yang berakhlak mulia. Berikut adalah antara adab tidur yang perlu diamalkan bagi membantu anak kecil anda memperoleh keberkatan hidup sepanjang hayatnya.

dan sambung baca di sini : Tidur si Manja.

Renungan :
'Lebih baik berusaha menyalakan lilin dari menyumpah kepada kegelapan.'




No comments:







Authentic Item for sale.
Visit my shop at :
http://cuttheprize.blogspot.com

Enjoy ya!