Wednesday, May 18, 2011

..Anak-anak itu ibubapa (?)..

Hari ini aku lewat masuk opis..sakit kepala and minta Abe hantarkan anak-anak. Syukur Abe nak tolong walaupun opis dia jauh nun di Klang. Sejak ada SKVE ni, dia tak keluar rumah sesudah subuh lagi, malah kadang-kadang dia keluar 10 minit je lambat dari aku. Tapi..lalu SKVE..kena menabung lah kat tol kan? Fuel dan tol Abe sebulan makan la gak RM600-RM700 katanya.

Seronok tengok dia orang seronok..kan?

Em, dalam dok melawan kesengalan betis serta kaki ni , teringat lagi cerita 'Mencari Jalan Pulang' semalam dan terbaca artikel ni dalam Harian Metro - 'Anak cermin cara didikan ibu bapa'. Menarik gak dan semalam, masa mendaki Bukit Saga, seorang teman  bawak 3 orangnya bersama. Jadi selain belajar mencari jln pulang dari kesesatan,aku turut belajar byk benda dari anak2 dia terutama ikhwan yang berusia 4 tahun. Antaranya :

1) bila ada antara kami yg tegur Ikhwan ckp 'Ikhwan, jangan lari' tapi Ikhwan terus berlari sampai lah kakak dia ckp 'Ikhwan, jalan..nanti jatuh' ..baru Ikhwan berhenti berlari. Bagus la kakak..arahan dia jelas..kenapa tak boleh lari? Kalau tak leh lari, nak buat apa? Jalan la kan..nanti kalau lari - JATUH.

2) 'Mama yang suh ikhwan lari tadi' - hehehe..budak2 memang ikut arahan tanpa fikir kesannya jika tak di beritahu.

3) Budak2 memang akan tiru apa saja org dewasa buat..

4) Budak2 tak berpeluh teruk mcm kita ..kan?

5) Walaupun Abby dah penat dan down dan sakit sbb asyik jatuh..tapi bila pujuk..dia ok balik..so x perlu marah2 .. kasih sayang buat mereka rasa selamat..

6) 'Macam mana tak slow..asyik berckp jek' - kata Abby..hehhe..aku tersengeh dgr statement ni..rupa2nya,waalaupun dia senyap je..rupanya..dia mmg hayati keadaan sekeliling dia..

7) serangga dan semut adalah sama..hahaha.

Rindu zaman kecomelan mereka..dah besar..makin manja tapi comel tu dh tak berapa nak ada..hehhe..

Susah ke nak didik anak-anak? Dari pengalaman yang tak seberapa ni, memang betul lah 'Anak-anak itu cermin diri kita'. Aku sendiri, bila marah-marah, sering terfikir kembali..apa yang aku marah tu sebenarnya benda yang pernah aku buat. Contoh :

1) Danish ni kenapa? Kalau nak benda tu..nak jugak tak sabar-sabar..
- ini sebenarnya perangai aku.

2) Dania..takleh cakap elok2 ke, asyik nak menjerit jek.
- ini pun macam aku kalau tgh marah anak-anak.

3) Danish ni..semua nak kena bg tahu..semua lupa..semua tak ingat.
- Ada sapa nak ngaku perangai sapa tak? Ini bukan aku..hahahah..

Banyak lagi la yang seiras dengan aku kalau ada benda2 yang tak kena pada dia orang. So, kalau nak marah anak2 tu...fikir2kan lah kenapa budak2 tu buat mcm tu..kan?? Namun, so far, kalau ibu bapa lain rasa susah nak handle masa tengok tv, bangun pagi anak-anak dan time belajar mereka..aku dan abe kurang berdepan dengan masalah ini. Alhamdulillah. TV memang anak-anak ada time nak tengok dan aku/abe memang pantau apa yang dia org tengok dan time tgk tv. Dia org pun tido seawal jam 9 malam dan bangun dalam 6.15-6.30 pagi tanpa melalak melolong.

Cuma kadang-kadang aku terfikir gak..betul ke cara saiko ni leh didik anak-anak. Sebab pada aku, budak2 ni, apa yang di larang, itu yang suka nak buat dan dari situ, mereka belajar sesuatu. Kalau nak guna pendekatan positive seperti kata-kata pujian dan pujuk..memang aku tak pandai terutama kalau tabur janji2..ohoooi..sure kena tuntut punya..Perangai saapa tu? Hahahaha...

So..ajar lah anak ikut kemampuan dan keikhlasan hati..terlalu byk membaca and ikut teori pun tak guna jugak. Pengalaman lagi berkesan ..kan pengalaman itu guru? Tah la..anak baru 2..tak tahu la nanti2 kalau dah ada lagi 4 dan 5...lain padang, lain belalang kan? Just jangan lupa 'Doa Ibu adalah segala2nya'..

'Danish ngn Dania sayang ibu..tak nak ibu lain'
 
heheheh..sian babah..takde peluang nak jadi macam Salleh Yaakub..:)

No comments:







Authentic Item for sale.
Visit my shop at :
http://cuttheprize.blogspot.com

Enjoy ya!