Tuesday, July 16, 2013

.. Bila terputusnya SILATURRAHIM ..

Terzahir dari sebuah HATI..dan kadang2, gerak hati memang jarang tersilap.. 



Assalamualaikum.. Bulan puasa ni, kita kurangkan lah tulis merepek meraban mahupun meroyan kat blog..kan? Aku pun cuba elak menaip semua benda2 yang ada dlm hati.Just lucky 'Sesungguh aku berpuasa' membuatkan aku boleh slow down daripada menaip sesuka hati. 

Kenapa dengan Silaturahhim? Tiba2 lak kuar tajuk ni..Em, takde apa..tadi aku google, 'antara sebab doa tidak di makbulkan'...so terjumpa la benda ni. Besarkan penangan putuskan silaturrahim ni? Kalau pun berpuasa...putuskan silaturrahim..puasa pun jadi sia-sia. Nauzubillah... 

TAPI ..kadang2, mungkin ada sebab atau alasan kenapa silaturrahim tu di putuskan..betul tak? Jom check diri..mungkin diri sendiri penyebab orang yang memutuskan silaturrahim buat demikian? Mungkin kawan dengan kita buat orang tu berdosa..atau mungkin buat tiada ketenangan dalam jiwa bila terus berukhwah? Entah la kan..cuma, kalau pun terjadi benda2 macam ni..better to explain why jadi benda2 macam ni. Aku rasa lebih adil..jadi dua-dua pihak boleh hidup sentosa. Takde la yang memutuskan terus gah dengan decision dan yang di putuskan tertanya-tanya..'why?'.. kan? Ini pendapat aku..and kadang2..aku sendiri ada sebab kalau tak 'berbaik sangat' dengan orang. TAPI tak sampai putuskan silaturahhim laa kot...sekadar bertegur sapa as friend..apapun, tak tahu lah bagaimana bahasa tubuh aku di intrepetasikan..I would like to ask rather than make assumption..tapi ada tak semua suka cara mcm ni.. terpulang. WaAllahulam.

So ni aku nak share a few hadis regarding SILATURRAHIM :


Hadith: 

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:Sesiapa yang ingin diluaskan rezekinya, dipanjangkan umurnya, maka hendaklah ia memanjangkan silaturrahim


Nabi sebut : " Tidak halal bagi seorang muslim tidak bertegur sapa kepada saudaranya lebih dari tigas hari, maka jika telah berlalu tiga hari itu, hendaklah dia bertemu dengannya dan memberi salam kepadanya. Jika saudaranya menjawabsalamnya, maka kedua-duanya akan sama-sama memperoleh pahala. Jika dia tidak menjawab salamnya, nescaya dia akan menanggung dosanya sedangkan yang memberi salam itu sudah terlepas dari dosa tidak bertegur sapa itu" ( Riwayat Abu Daud , riwayat dari abu daud ini dhoif tetapi terdapat riwayat sohih dari al-bukhari )


Riwayat bukhari : " tidak halal bagi seorang muslim tidak bertegur sapa (kerana gaduh) lebih dari tiga hari..yang lebih baik antara keduanya adalah yang memulakan salam" ( al-Bukhari)

Apapun..semoga Ramadhan kita semua di berkati dan di kurniakan segala ganjaran yang di janjikan Allah. Berdoa supaya di beri kesempatan olehNya untuk bertemu malam LailatuQadar. Amin.

Papai.


2 comments:

Shiqin Sunshine said...

nice sharing =) pernah baca gak yg ni... semoga kita same2 jaga silaturrahim ye kak ;)

Liza Abd Rahim said...

InsyaAllah Shiqin. Thanks







Authentic Item for sale.
Visit my shop at :
http://cuttheprize.blogspot.com

Enjoy ya!